Tuesday, March 29, 2011

hitam itu cantik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

Aku bukan nak cakap pasal warna lah hari ni..
Tapi, ade lah kaitan sikit.

Nak cakap pasal warna rambut. ^_^
Rambut korang warna ape?
Hitam??
Bagus,bagus..
Anda normal. =P

Ye la. Betul lah kan?
Kita orang asia. So, rambut kita warna hitam.
Kalau yang berdarah kacukan tu, mungkin tak hitam mane.
Ade lah blonde2 sikit.
Yang rambut blonde asli tu, tak pe.
Cantik. Yup. Coz that's your true hair colour..

Tapi, yang tak cantiknya ialah rambut yang warnanya tak asli nih.
It should be black tapi diwarnakan...
Aku pun tak paham trend budak2 sekarang. =="
Especially yang Islam.

Kalau warnakan rambut tu guna inai ke, tak pelah.
Ni tak, guna pewarna yang kat pasaran tu..
Sah ke solat kalau guna pewarna rambut tu weyh??
Suci ke pewarna rambut tu?
Hmm..

Ade jugak yang kata ianye halal.
Betul ke?
Tah la.. Mungkin bahannya halal, tapi cara prosesnye pulak camne..
Kot2 alat yang digunakan untuk proses pewarna rambut tu tak halal ke..
Mana kita tau kan...

Sampai sekarang, aku still tak caya pada pewarna rambut yang HALAL..
Kecuali lah kalau inai tu.

And, aku terjumpa artikel pasal pewarna rambut ni :

Ulama telah bersepakat mengharuskan mencelup warna rambut dari warna hitam ke warna lain seperti merah dan lain-lain, samada dengan inai dan apa jua pewarna yang dibenarkan syarak. Mereka semua berdalilkan dengan hadith-hadith riwayat An-Nasaie, At-Tirmidzi, Ahmad, dan Muslim. Hampir kesemuanya mempunyai sanad hasan dan shohih dengan perawi yang thiqah. Bagaimanapun ia diikat dengan syarat berikut :-

1- Pewarna tersebut bukannya jenis yang kekal, jika tidak ia dikira mengubah ciptaan Allah SWT yang diharamkan.
2- Menggunakan pewarna yang suci dan halal.
3- Tidak mengakibatkan mudarat terhadap kesihatan individu. Seperti Kanser, kekeringan rambut dan merapuhkannya, atau alergik ataupun mudarat terhadap janin akibat bahan kimia pewarna tadi.
4- Memutihkan rambut iaitu dengan mengikis warna hitamnya dengan tujuan utk menghasilkan warna baru rambut yang lebih cantik, adalah makruh. kerana ia menukar ciptaan asal Allah.


Lebih lanjut klik sini


Kesimpulannya : hitam itu cantik dan sesuai untuk warna rambut orang asia macam kita... =)


Tata alls! ^_^

4 comments:

Nur Afiqah Ismail said... Reply To This Comment

warna hitam dah memang sesuai untuk orang melayu . (:

miradyana said... Reply To This Comment

yup! that's rite kak ^^

amirahjamal said... Reply To This Comment

taww xpe wehh . ak bgga gn rambut ak :)

miradyana said... Reply To This Comment

btul tu mira! ;DDD